Η ψήφος των αποδήμων και η πολιτική, εκλογική τακτική των κομμάτων

Το Φεβρουάριο ανοίγει η πλατφόρμα για την εγγραφή των αποδήμων για να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου στις επερχόμενες εθνικές εκλογές όποτε αυτές και αν γίνουν. Η κυβέρνηση υπολογίζει, σύμφωνα με δημοσιεύματα, σε 800000 εγγραφές. Εάν ισχύει αυτός ο αριθμός, μπορούμε εύκολα να συμπεράνουμε ότι μπορεί να αλλάξει όλος ο πολιτικός και κομματικός χάρτης της χώρας.

Στις εθνικές εκλογές του 2019 υπήρξαν 5649527 έγκυρα ψηφοδέλτια. Αν κάνουμε ένα αυθαίρετο εκλογικό σενάριο και προσθέταμε 800000 ψηφοδέλτια αποδήμων θα σήμαινε περίπου το 12,4 % των ψηφοδελτίων. Δεν χρειάζεται να επισημάνουμε ότι μια μαζική συμμετοχή των αποδήμων στις επερχόμενες εκλογές μπορεί να αλλάξει τους εκλογικούς και πολιτικούς συσχετισμούς.

Αυτό σημαίνει ότι για όλα τα πολιτικά κόμματα και σχηματισμούς επιβάλλεται να συμπεριλάβουν στους σχεδιασμούς τους και αυτήν την μεταβλητή που ίσως αποτελέσει και καθοριστική για όλους. Για την πρωτιά, για την κοινοβουλευτική επιβίωση η για την είσοδο στην Βουλή.

Μερικά από τα δεδομένα, τα ερωτήματα και τα ζητήματα που πρέπει να ληφθούν υπόψη και να απαντηθούν:

1. Πολιτική συνείδηση και ταυτότητα ανάλογα με την ήπειρο και την χώρα κατοικίας των αποδήμων. (Ευρώπη, Αμερική,κλπ)

2. Διαφοροποίηση της πολιτικής και κοινωνικής συνείδησης σε σχέση με την ηλικία του εκλογικού σώματος των αποδήμων.

3. Διαφοροποίηση με βάση το χρόνο διαβίωσης στο εξωτερικό.

4. Διαμόρφωση της πολιτικής και κοινωνικής συνείδησης από την συχνότητα, τον τρόπο επικοινωνίας και επαφής με την Ελλάδα και γνώσης της πραγματικότητας.

5. Δυνατότητα πολιτικής επαφής και επικοινωνίας των πολιτικών κομμάτων με τους Έλληνες του εξωτερικού.

6. Ο ρόλος των εθνικοτοπικών συλλογικοτήτων, της εκκλησίας και άλλων φορέων του εξωτερικού στον εκλογικό επηρεασμό των αποδήμων.

Με βάση τα παραπάνω είναι φανερό, και δεν το κρύβει, η ΝΔ έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα σε αυτό το τμήμα του εκλογικού σώματος. Σε ότι αφορά την αριστερά, στο σύνολο της, έχει ένα τεράστιο μειονέκτημα και κυρίως οι μικρότεροι πολιτικοί σχηματισμοί κινδυνεύουν να βρεθούν στο εκλογικό και πολιτικό περιθώριο με αποτέλεσμα την πλήρη περιθωριοποίηση της αριστεράς και την ακόμα μεγαλύτερη συντηρητικοποίηση της πολιτικής και κοινωνικής ζωής.

Οι αριθμοί είναι δεδομένοι, επιβάλλεται τα παραπάνω ζητήματα να ληφθούν υπόψη, τα ερωτήματα να απαντηθούν, και ο πολιτικός και εκλογικός σχεδιασμός ειδικά των προοδευτικών, ριζοσπαστικών και αριστερών δυνάμεων να προσαρμοστεί και σε αυτά τα δεδομένα (λαμβάνοντας υπόψη και την υπάρχουσα κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα).

Είτε αρέσει είτε όχι η πραγματικότητα είναι αυτή που επιβάλλει τις επιλογές. Και η πραγματικότητα επιβάλλει την εκλογική συμμαχία όλων αυτών των δυνάμεων στη βάση ενός κοινού προγράμματος που θα δίνει προοδευτική διέξοδο υπέρ των αναγκών του απλού πολίτη μετά από την πολυετή κρίση και τα αδιέξοδα που βιώνει.

Υπάρχει φυσικά και η άλλη επιλογή να κοιτάνε από το περιθώριο “περήφανοι”, “αμόλυντοι” αλλά “αδικαίωτοι” για τις πολιτικές και εκλογικές επιλογές τους. Άλλωστε στη Δημοκρατία δεν υπάρχουν αδιέξοδα και θα συνεχίσει να λειτουργεί και να υπάρχει, έστω και γκρίζα, έστω και κουτσουρεμένη, αν επικρατήσει η λογική της πολιτικής και εκλογικής “αυτοκτονίας” των δυνάμεων αυτών.

.Κλείνοντας αυτό το άρθρο ας θυμηθούμε σε τίτλους τι προβλέπει ο Νόμος που υπερψηφίστηκε για το δικαίωμα ψήφου των αποδήμων.

1. Αύξηση των βουλευτών επικρατείας σε 15 από 12.

2. Κάθε κόμμα θα έχει τουλάχιστον 3 υποψηφίους βουλευτές ‘Ελληνες του εξωτερικού στο ψηφοδέλτιο επικρατείας· ο ένας θα τοποθετείται υποχρεωτικά στις τρεις πρώτες θέσεις των ψηφοδελτίων.

-3. Οι εκλογείς στα τμήματα του εξωτερικού θα επιλέγουν το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν χωρίς να βάζουν σταυρό προτίμησης.

4. Επικαιροποίηση εκλογικών καταλόγων Ελλήνων του εξωτερικού κάθε 8 χρόνια.

5. Άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους κατάλληλους χώρους. Ο ελάχιστος αριθμός για να συγκροτηθεί εκλογικό τμήμα είναι να έχουν εγγραφεί τουλάχιστον σαράντα (40) εκλογείς.

6. Η ψήφος των εκλογέων που ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα στα εκλογικά τμήματα θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα και για τη συνολική κατανομή των εδρών.

7. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους έχουν οι εκλογείς οι οποίοι τα τελευταία 35 χρόνια έχουν ζήσει δύο χρόνια στην Ελλάδα και έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση Ε1 ή Ε2 ή Ε3 ή Ε9 είτε το τρέχον είτε το προηγούμενο φορολογικό έτος.

8. Δεν απαιτείται υποβολή φορολογικής δήλωσης εφόσον ο εκλογέας δεν έχει συμπληρώσει τα 30 έτη ζωής και έχει υποβάλει φορολογική δήλωση συγγενής α΄ βαθμού κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος.

9. Η αίτηση του εκλογέα θα γίνεται ηλεκτρονικά σε ειδική πύλη η οποία αναμένεται να λειτουργήσει εντός δύο μηνών από τη ψήφιση του νόμου.

10. Η πιστοποίηση των κριτηρίων διαμονής γίνεται με δημόσια έγγραφα.

Πρώτον: βεβαίωση φοίτησης από σχολείο πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας, τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης ή από ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Δεύτερον: βεβαίωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών (ένσημα) της ημεδαπής.

Τρίτον: βεβαίωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας για όσο διάστημα διαρκεί αυτή.

Νίκος Βρυώνης

Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του Αριστερού Ρεύματος