Του Κώστα Νικολάου

Παράνομο το πλαφόν των συντάξεων ύψους 4.608 ευρώ, στον «αέρα» και η τροπολογία που κατατέθηκε (εσπευσμένα) από τον Υπουργό εργασίας κ. Ι. Βρούτση και που ψηφίστηκε από την βουλή.

  1. Το ύψος του πλαφόν (4.608 ευρώ) υπολείπεται κατά πολύ των ποσών για τα οποία καταβάλλονται υποχρεωτικά ασφαλιστικές εισφορές, τόσο ορισμένων κατηγοριών οι οποίοι καταβάλουν εισφορές στο σύνολο των εισοδημάτων τους (!) όσο και του ανωτάτου πλαφόν εισφορών, το οποίο ορίζεται στα 6.500 ευρώ.
  2. Βασίζεται σε παραπλανητικά στοιχεία και έρχεται σε πλήρη αντίθεση με βασικές διατάξεις της ασφαλιστικής νομοθεσίας και συγκεκριμένα τον Ν. 2084/1992, νόμο που επικαλείται και ο κ. Ι. Βρούτσης. Ο Νόμος αυτός, ναι μεν θέτει πλαφόν συντάξεων, το ύψος όμως αυτού (άρθρο 14) συμβαδίζει και είναι το ίδιο με τα ποσά για το οποία καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές και βάση αυτών υπολογίζεται η σύνταξη. Και όπως πιο αναλυτικά περιγράφεται στο άρθρο αυτό… το ποσό στις μηνιαίες σύνταξης δεν μπορεί να υπερβαίνει τον μηνιαίο ασφαλιστέο μισθό!!
  3. Επικαλείται (παραπλανητικά) το πλαφόν συντάξεων του Ν.2084/1992 και που για τους έως 31.12.1992 ασφαλισμένους του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ανέρχεται στο ποσό των 2.373,50 ευρώ (!) αποκρύπτει όμως (σκόπιμα) το αντίστοιχο πλαφόν εισφορών που είναι το ίδιο ποσό!!

Σημειωτέον, το ανώτατο πλαφόν εισφορών για τους παλαιούς ασφαλισμένους του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και με βάση τον ν. 2084/92 ανέρχεται στα 2.432,25 ευρώ ενώ, ο ανώτατος τεκμαρτός μισθός (28ης Α.Κ.) που λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό της σύνταξης είναι τα 2.373,50 ευρώ.          

  1. Επικαλείται επίσης, παλαιότερη νομολογία του ΣτΕ που έχει κρίνει ότι ο νομοθέτης «δύναται να μεταβάλει το ύψος των ασφαλιστικών παροχών με την θέσπιση ανωτάτου ορίου παροχών» αποκρύπτει όμως το προφανές (!) ότι η νομολογία αυτή αναφέρεται στο προϊσχύων πλαίσιο, όταν δηλαδή το πλαφόν συντάξεων, συμβάδιζε με το πλαφόν εισφορών.  
  2. Τέλος, επικαλείται και το γεγονός ότι η διαμόρφωση του τελικού μέσου μισθού εξαρτάται από τα τελευταία έτη (από το 2002 και μετά) και αυτό, όπως ισχυρίζεται, αλλοιώνει και αυξάνει αδικαιολογήτως το ποσό της ανταποδοτικής σύνταξης.

Ο ισχυρισμός όμως αυτός, αμφισβητεί όλες τις συντάξεις που έχουν εκδοθεί ή θα εκδοθούν από το 2016 και μετά, αφού οι αποδοχές των τελευταίων ετών είναι πολύ χαμηλότερες σε σχέση με πριν (!) ενώ για τους δημόσιους υπάλληλους δεν συμπεριλαμβάνονται και οι αποδοχές (εισφορές) του 13ου-14ου μισθού.

Παραλογισμοί – εύνοιες – αδικίες

Το πλαφόν (ύψους 4.608 ευρώ) είναι παράλογο – αυθαίρετο και χωρίς καμία νομική υπόσταση και που θα καταπέσει από το πρώτο δικαστήριο που θα προσφύγουν όσοι αδικούνται και ζημιώνονται από αυτό.

Πέραν όμως του παραλογισμού, η τροπολογία αυτή είναι και εκ του πονηρού. Από την μια αυθαιρετεί και αδικεί περί τους 50.000 ασφαλισμένους οι οποίοι καταβάλουν εισφορές πάνω από το ποσό αυτό (!) και από την άλλη νομιμοποιεί και ευνοεί ενδεχόμενες αυθαιρεσίες για συντάξεις κάτω του ποσού αυτού.

Παράδειγμα, ένας ασφαλισμένος έχει μηνιαίο εισόδημα 50.000 ευρώ και καταβάλει εισφορές στο σύνολο των εισοδημάτων αυτών (μηνιαίως 10.000 ευρώ) η σύνταξή του όμως… δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 4.608 ευρώ. Αντίθετα, ένας άλλος με χαμηλότερο εισόδημα και με μηνιαίες αποδοχές 4.000 ευρώ (εισφορές 800 ευρώ) μπορεί…. να λαμβάνει σύνταξη έως και 4.608 ευρώ!!         

Πλαφόν συντάξεων – όσο ο μέσος μισθός που υπολογίζεται η σύνταξη     

Η νέα ηγεσία του Υπουργείου εργασίας, ξαφνικά, «ανακάλυψε» «υψηλές συντάξεις» χωρίς όμως να δει και τις μεγάλες εισφορές που καταβάλλονται για τον λόγο αυτό.

Εάν τώρα, ο νομοθέτης ήθελε να περιορίσει τις υψηλές συντάξεις και μάλιστα με πλαφόν στις 4.608 ευρώ δεν έχει παρά να μειώσει το πλαφόν εισφορών στο ίδιο ποσό, πράγμα που θα μειώσει και τις συντάξεις!

Ωστόσο, ακόμα και η εξίσωση του πλαφόν εισφορών και συντάξεων από μόνα τους δεν λένε κάτι. Η κάθε σύνταξη είναι ξεχωριστή και σχετίζεται με το ύψος των εισφορών και τα έτη ασφάλισης, που σημαίνει, το ύψος του πλαφόν δεν μπορεί να είναι άλλο από τον μέσο μισθό, βάση του οποίου υπολογίζεται η κάθε σύνταξη.

Υπενθυμίζουμε, ότι το πλαφόν εισφορών έως το 1990 (ανατράπηκε με τον ν. 1902/90) για όλους τους ασφαλισμένους ήταν το πενταπλάσιο των Κατωτάτων Ορίων σύνταξης, τα οποία αυτά ήταν όσο τα 20 ημερομίσθια της ΕΓΣΣΕ ενώ οι συντάξεις ακολουθούσαν τις αυξήσεις των εργαζομένων.

Συνεπώς τα Κατώτατα Όρια σύνταξης θα ήταν (20Χ29,04) 580,8 ευρώ, το πλαφόν εισφορών (5Χ580,8) 2.904 ευρώ, ενώ οι συντάξεις θα κυμαινόταν από 580,8 ευρώ έως (με 35ετη) στα 2.032,8 ευρώ.

Εισοδήματα ασφαλισμένων

Ενδεικτικά, παραθέτουμε όλα τα δηλωθέντα εισοδήματα (φυσικών προσώπων) όπως καταγράφονται στα ετήσια στατιστικά στοιχεία της ΑΑΔΕ για το φορολογικό έτος 2017.

Σεπτέμβριος 2019

* Ο Νικολάου Κώστας είναι Μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΚΕ.Π.Ε.Α./ΓΣΕΕ