Την ώρα που σε όλα τα ΜΜΕ συζητείται η συμφωνία Τσίπρα – Ζάεφ για το λεγόμενο Σκοπιανό στη βουλή συζητείται και θα ψηφιστεί σήμερα (Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018) το λεγόμενο πολυνομοσχέδιο. Το πολυνομοσχέδιο και το μεσοπρόθεσμο 2018-2022 είναι το τέταρτο μνημόνιο και μάλιστα ένα μνημόνιο χωρίς χρηματοδότηση. Δύο μήνες πριν τη λήξη του τρίτου μνημονίου ο κ. Τσίπρας και η κυβερνητική πλειοψηφία δεσμεύουν τη χώρα με το τέταρτο μνημόνιο, το οποίο φορτώνει νέα βάρη στο λαό για την επόμενη τετραετία ύψους 18,5 δις!

Του Θανάση Πετράκου

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 3,5% πρωτογενή πλεονάσματα για τα επόμενα τέσσερα χρόνια αλλά και υπερπλεονάσματα που το 2022 φτάνουν στο 5,2% του ΑΕΠ, επικυρώνει επίσης, τη μείωση των συντάξεων από 1/1/2019, τη μείωση του αφορολόγητου στα 5.860 € από 1/1/2020. Επίσης προβλέπεται τσουνάμι πλειστηριασμών και κατασχέσεων της λαϊκής περιουσίας και ένταση του ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας. Στο πολυνομοσχέδιο – τέταρτο μνημόνιο αυτό, υπάρχει πέραν των άλλων μνημονιακών και αντιλαϊκών μέτρων και το Άρθρο 109 με το οποίο ο κ. Τσίπρας δίνει ενέχυρο όλη τη δημόσια περιουσία στους δανειστές. Ειδικά προβλέπεται ότι το υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) εγγυάται στον ESM τα δάνεια που έχουν συναφθεί από τις δανειακές συμβάσεις των τριών μνημονίων για να σωθούν οι ευρωπαϊκές τράπεζες, με ενέχυρο όλη τη δημόσια περιουσία. Συγκεκριμένα προβλέπεται αυτόματο ξεπούλημα υπέρ των πιστωτών δημόσιας περιουσίας μέχρι του ποσού των 25 δισ. σε περίπτωση αδυναμίας του Δημοσίου να αποπληρώσει το επονείδιστο, παράνομο και μη βιώσιμο δημόσιο χρέος. Αυτό όμως αποτελεί εθνική προδοσία. Η κυβέρνηση και οι βουλευτές που ψηφίσουν μια τέτοια διάταξη-σκάνδαλο, θα έχουν διαπράξει βαρύτατη εθνική προδοσία και θα έχουν επωμισθεί τεράστιες ποινικές ευθύνες. Όμως η αντίδραση της μνημονιακής αντιπολίτευσης (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ, Ένωση Κεντρώων) στο κατάπτυστο αυτό άρθρο 109, είναι υποκριτική διότι όλοι μαζί έχουν ψηφίσει τη δημιουργία του υπερταμείου και το τρίτο μνημόνιο το οποίο προέβλεπε ότι θα εγγυηθεί η χώρα τα δάνεια με ενέχυρο όλη τη δημόσια περιουσία.

Η μόνη δύναμη η οποία είχε αναδείξει ότι η συγκρότηση του υπερταμείου γίνεται για να ρευστοποιηθεί όλη η δημόσια περιουσία, ήταν η Λαϊκή Ενότητα (ΛΑΕ) και γι’ αυτό είχαμε προχωρήσει και σε ακτιβίστικη ενέργεια μέσα στη βουλή (με το γνωστό κείμενο του Ζοζέ Σαραμάγκου).

Ιδού τι λέει το (Ἂρθρον 109) του πολυνομοσχεδίου τα περί κυρώσεως της «Σύμβασης Προσχώρησης και Τροποποίησης της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης  μεταξύ του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας και της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δικαιούχου κράτους μέλους και της Τράπεζας της Ελλάδος ως Κεντρικής Τράπεζας και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ως Ταμείου Ανακεφαλαιοποίησης και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ως Ε.Ε.ΣΥ.Π.

«14.2.A. Η Ε.Ε.ΣΥ.Π. αμετάκλητα και άνευ όρων:
14.2Α.1. εγγυάται στον ΕΜΣ την έγκαιρη εκπλήρωση από το δικαιούχο κράτος μέλος των υποχρεώσεων του δικαιούχου κράτους μέλους βάσει της σύμβασης.
14.2Α.2. υπόσχεται στον ΕΜΣ ότι κάθε φορά που το δικαιούχο κράτος μέλος δεν καταβάλλει ποσό οφειλόμενο βάσει ή σε σχέση με τη Σύμβαση, η ΕΕΣΥΠ μετά από αίτημα θα φέρει την ευθύνη καταβολής αυτού του ποσού σαν να ήταν ο κύριος οφειλέτης, εφόσον τα συνολικά καταβλητέα ποσά βάσει αυτής της εγγύησης δεν θα υπερβαίνουν συνολικά τα 25.000.000.000 ευρώ. και

14.2Α.3. συμφωνεί με τον ΕΜΣ ότι εάν οποιαδήποτε εγγύηση που εγγυάται είναι ή καθίσταται μη εκτελεστή, άκυρη ή παράνομη, ανεξάρτητα ως αρχική υποχρέωση, αποζημιώνει τον ΕΜΣ αμέσως μετά από αίτημά του έναντι οποιουδήποτε κόστους, απώλειας ή υποχρέωσης ευθύνης που προκύπτει από το γεγονός ότι το δικαιούχο κράτος μέλος δεν καταβάλλει κανένα ποσό το οποίο θα καταβαλλόταν στο πλαίσιο της σύμβασης, αλλά λόγω μη εκτελεστότητας, ακυρότητας ή παρανομίας δεν καταβάλλεται την ημερομηνία κατά την οποία θα έπρεπε να καταβληθεί. Το ποσό που καταβάλλει η ΕΕΣΥΠ βάσει αυτής της αποζημίωσης δεν θα υπερβαίνει το ποσό που θα έπρεπε να καταβάλει σύμφωνα με την εν λόγω ρήτρα 14 εάν το ζητούμενο ποσό ήταν ανακτήσιμο βάσει εγγύησης.
Τα συμβαλλόμενα μέρη ΕΜΣ, το δικαιούχο κράτος μέλος και η ΕΕΣΥΠ αναγνωρίζουν ότι η παροχή της εγγύησης που ορίζεται στην παρούσα ρήτρα 14.2Α πραγματοποιείται στο πλαίσιο και είναι συνεπής με τους σκοπούς της ΕΕΣΥΠ, όπως ορίζονται στον νόμο της ΕΕΣΥΠ σχετικά με τη συμβολή στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων του δικαιούχου κράτους μέλους στον ΕΜΣ».

Ο Θανάσης Πετράκος είναι μέλος της Π.Γ. της ΛΑ.Ε. και πρώην βουλευτής Μεσσηνίας